LAMEZIA TERME AIRPORT
LAMEZIA TERME AIRPORT
Description
The project involves the construction of a new airport as a new international gateway in Calabria. Lamezia Terme connects the Tyrrhenian coast to the parks and natural heritage of the area of ​​the Calabria region and the project is based on the traffic forecast for three and a half million passengers.
The project allows the upgrading of the airport and sets out a diverse picture with respect to who comes, who embarks, those who stay and those who live the terminal as a workplace.
The roof is a great source of energy that lights up at night to indicate the presence of the airport during the landing phase. The roof is designed as a sky pierced different  thickness and reduces the mass effect of the building. The circles that dot the roof are functional to the needs of the airport. These holes allow you to see  inside the building and to perceive its different inside spaces as the gardens and the soft shapes of the big hall. Similarly, inside the building, through the holes, you can see the sky.
Inside spaces are organized into two main: the area of ​​the forum, designed as a place defined by sinuous walls in which the services are held to wait before checking in, with the bar, the information points, waiting areas and area of ​​the departures and arrivals governed by the system of boarding piers according to a scan that ease the identification of the gates.
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Descrizione
Il progetto prevede la costruzione di una nuova aerostazione quale nuova porta di accesso internazionale in Calabria. Lamezia Terme collega la costa tirrenica ai parchi e al patrimonio naturale del territorio calabro ed il progetto si basa sulla previsione di traffico di tre milioni e mezzo di passeggeri.
Il progetto permette il potenziamento dello scalo e definisce una immagine diversificata in riferimento a chi arriva, a chi si imbarca, a chi sosta e a chi vive l’aerostazione come luogo di lavoro.
La copertura è una grande fonte energetica che di notte si illumina per indicare la presenza della aerostazione in fase di atterraggio.
Il tetto è concepito come un cielo traforato di diversospessore e permette di ridurre l’effetto massa dell’edificio. I cerchi che punteggiano la copertura sono funzionali alle necessità dell’interno della aerostazione. Questi fori permettono infatti di vedere dentro l’edificio dall’alto e di percepire le sue diverse aree interne con i giardini e le morbide forme della hall. Allo stesso modo, dall’interno dell’edificio, attraverso i fori, è possibile vedere il cielo.
All’interno gli spazi sono organizzati in due parti pricipali: l’area del forum, concepita come una piazza definita dalle pareti flessuose in cui si svolgono i servizi di attesa prima del check in, con i bar, le informazioni e gli spazi di attesa; l’area delle partenze e degli arrivi regolata dal sistema dei pontili d’imbarco secondo una scansione che facilità l’individuazione dei gates.
PROJECT FACTS | |
Location | Lamezia Terme IT |
Date | 2008 |
Design team | Ramboll Whitbybird Ltd (Team leader), Marco Scarpinato, Lucia Pierro, Carmelo Vitrano, Giovanni Lucentini, Antonio Terranova |
CONSULTANTS | |
Mechanical system | Francesco Nicolicchia |
Airport consultant | NACO BV |
Client | SACAL S.p.A |
Surface | 40.000 sm |
Awards | Fourth Prize in International Design Competition |